donderdag 28 januari 2010

Harry is onschuldig

Deze vrolijke foto stond al op de blog van het SP-kamerlid Harry van Bommel, maar is vandaag des te toepasselijker. Het Openbaar ministerie heeft namelijk de klacht van advocaat Bram Moszkowicz tegen hem (en het Kamerlid Karabulut, en mevrouw Duisenberg) geseponeerd. Het is niet strafbaar om tijdens een demonstratie ''Intifada, intifada' te roepen en het kan Van Bommel niet worden aangerekend dat er blijkbaar een paar mensen - voor hem niet hoorbaar - tijdens die demonstratie 'Hamas, Hamas, joden aan het gas' hebben geroepen.
Ik feliciteer Harry met deze beslissing van het OM, maar ik moet tegelijkertijd zeggen dat ik dit nieuws met enige verbazing heb gelezen op de blog van Anja Meulenbelt en op die van Van Bommel zelf. 
Ik heb de klacht van Moszkowicz altijd aanstellerij en aandachttrekkerij gevonden, zeker als we in aanmerking nemen dat dezelfde Moszkowicz die een jaar geleden zo fel tegen deze demonstratie tegen het optreden van Israël in Gaza was, nu onder de vlag van 'vrijheid van meningsuiting' als advocaat is aangetreden om de racist Wilders te verdedigen. Wilders die precies de dingen doet en zegt die destijds Goebbels zei en deed, al zijn de dingen die hij zegt tegen moslims gericht en had Goebbels het op Joden gemunt. (Er zijn heel wat parallellen Fitna / Jud Süss bijvoorbeeld. Ik kom daar nog op terug).
Maar wat me dan ook vooral verbaasd heeft is dat het OM deze hypocriete aanstellerij van Moszkowicz serieus heeft genomen en er kennelijk een jaar over heeft gedaan om te besluiten niet tot vervolging over te gaan. Eerlijk gezegd was ik er vanuit gegaan dat ze Moszkowicz's klacht al vrijwel meteen proestend in een la hadden geworpen....
(Voor wie geïnteresseerd is in de overwegingen van het OM: bovenvermelde blogs citeren de persverklaring van het OM)
   

Geen opmerkingen:

Israel breekt met UNRWA en velt daarmee een doodvonnis voor Noord-Gaza

  Israel heeft maandag de samenwerking met UNRWA opgezegd. Op dezelfde dag had de chef van UNRWA, Lazzarini, ook gemeld dat er al twee maand...