donderdag 27 mei 2010

Nogmaals: Beken kleur op 30 mei!

Doordat ik meestal vooral naar het internationale nieuws - en dan vooral het Midden-Oostennieuws - kijk, had ik had weer eens iets gemist. Maak ik nota bene reclame voor de manifstatie Rhythm against Racism op 30 mei (14 -17 uur) op de Dam en ontgaat me helemaal het relletje over Jihad Alariachi (Meiden van Halal) die Rhythm against Racism zou presenteren, maar dat nu van Nederland bekent kleur niet meer mag doen.
Reden? Ooit heeft ze in een van de eerste programma's die ze maakte met de Meiden van Halal een uitzending gedaan over homo's. Daarin zei ze onder meer “Homosexualiteit en islam gaan niet samen. Ik accepteer geen moslim-homo”. Dat werd opgepikt door Elsevier en het COC en vervolgens heeft Nederland bekent Kleur Jihad gevraagd om zich terug te trekken als presentator.

Slap, heel slap. Op de site 'Wij blijven hier'' legt Jihad uit dat dit vijf jaar geleden gebeurde (ze was toen al 21) en dat het domweg een slecht voorbereide confrontatie van haar was met homoseksualiteit waar ze tot dat moment nog nauwelijks over had nagedacht. Intussen heeft ze dat wel degelijk en nu komt haar opvatting ongeveer overeen met 'leven en laten leven'.
Voor wie de moslimwereld een beetje kent (en meent te weten hoe de Meiden van Halal in elkaar zitten) is dit geen raar verhaal. Homoseksualiteit is eenvoudigweg geen onderwerp in moslim-kringen (en -landen). Horen, zien en zwijgen is daar het devies. Op die manier bestaat homoseksualiteit als het ware niet en kan iedereen doen waar hij zin in heeft zolang hij zich maar niet manifesteert als homo, dan is het foute boel. Voor de Meiden van Halal, die graag korte metten maken met vooroordelen en rare fricties tussen de culturen, was dit kennelijk een drempeltje waar ze tot dan toe niet op waren gestuit. Nu is dat anders, legt Jihad Elariachi uit:.Als ik terug kijk (naar de uitzending AP), mis ik een beetje de persoon Jihad in die discussie. Ik heb het steeds over wat ik 'denk' dat de Islam daarover zegt. Ik ben geen theoloog. En ik heb het steeds over dat Islam en homoseksualiteit niet samen gaan. Maar ik heb het niet over hoe moeilijk ik het onderwerp vind. En dat ik het eigenlijk niet nodig acht het over iemands geaardheid te hebben. En: Iedereen mag doen wat hij of zij wil. Iedereen mag geloven wat hij of zij wil en iedereen mag denken wat hij of zij wil denken. 
Het valt me behoorlijk zwaar tegen van Nederland bekent kleur dat ze gezwicht zijn voor wat lelijk geschrijf van Elsevier en een slecht onderbouwd kattebelletje van het COC in plaats van met Jihad zelf te overleggen en de rug recht te houden. Een iets subtielere benadering had in dit geval echt wel gemoeten wat mij betreft. -- Niettemin: toch maar demonstreren op 30 mei. We hebben eigenlijk geen keus. en hopelijk is Jihad er ook.

Geen opmerkingen:

ICJ geeft Israel opdracht onmiddellijk voedselkonvooien naar Gaza door te laten

  Het Internationale Hof van Justitie (ICJ) in Den Haag heeft Israel donderdag opgedragen ongehinderd voedsel, water en hulp door te laten n...