donderdag 8 maart 2012

Israelische militairen schieten de verkeerde Palestijn dood bij arrestatie in Yatta

Yatta



 Israelische troepen hebben donderdag in Yatta bij Hebron een 22-jarige Palestijn doodgeschoten. Een andere Palestijnse jongere raakte gewond. Volgens Ynet was de doodgeschoten jongen een 'terrorist' die en militair aanviel en met een mes in de nek stak. 
Het lijkt er echter meer op dat de militairen de verkeerde doodschoten. Ma'an News citeert een Israelische militaire woordvoerder die zei dat de doodgeschoten Palestijn, Zakaria Abu Aram,  naast een andere Palestijn stond die de soldaat aanviel. De militairen openden het vuur en Abu Aram werd aan het hoofd getroffen. In het ziekenhuis werd geconstateerd dat hij dood was. De aanvaller, de 18-jarige Muhamed Rashad, raakte gewond. Hij werd, na te zijn behandeld, gearresteerd. De soldaat raakte niet ernstig gewond aan de nek.
De militaire woordvoerder zei dat het leger een onderzoek instelt. (Militaire woordvoerders zeggen dat altijd).
De fatale schietpartij vond plaats toen Palestijnen te hoop liepen tegen de voorgenomen arrestatie door het Israelische leger van Khaled Makhamreh, een van de Palestijnen die bij de gevangenenruil tegen Gilad Shalit was vrijgelaten. Makhamreh werd eveneens door de soldaten meegenomen. Het Israelische leger is geleidelijk bezig een aantal van de bij de gevangenenruil vrijgelaten Palestijnen weer op te pakken. Eén van hen was de 28-jarige Hana Shalabi die vandaag, donderdag, de 22ste dag van haar hongerstaking beleefde.  

Update: Ik gaf me al moeite om uit de vergelijking van de Israelische versie en die van Ma'an te begrijpen dat de Israelische militair niet de jongen had doodgeschoten die hem aanviel, maar iemand die naast deze jongen stond. Nu krijg ik commentaar van Trees, zie onder dit bericht, die ik vertrouw en die  versie geeft die de waarheid nog dichter benadert: niet de Palestijn was de aanvaller, het was de soldaat. Ik herhaal hier wat zij schrijft:
 ''Abu, ik kom net terug uit Beit Omar, en heb daar veel mensen gesproken die me vertelden wat er gebeurd is. De begrafenis was net achter de rug ( Yatta lig dicht bij Beit Omar, Hebron). Het leger kwam om die man te arresteren. Een van de jongens die daar stond zei iets tegen een soldaat, die soldaat zette vervolgens gelijk het geweer tegen het hoofd van die jongen aan, half zijn hoofd eraf geschoten, waarop de vriend van die jongen een mes pakte om die soldaat tegen te houden. Volgens de mensen die ik gesproken heb was het gewoon een standrechtelijke executie, en die jongen met dat mes reageerde in complete paniek. Zijn toestand is ook kritiek, ligt dus in het ziekenhuis.''
En het leger stelt dus een onderzoek in. Jaja, we kennen dat. We zullen er nooit meer iets van horen. Dit was de zoveelste ongestrafte moord, de zoveelste soldaat die vrijuit zal gaan 'omdat hij zich bedreigd voelde'.  Ik word totaal misselijk van dit soort verhalen -  wou dat ik meer rechtstreekse getuigen had van dit soort gebeurtenissen, dat ik zelf er vaker bij was. Het bevestigt mijn bangste vermoedens over hoe het daar meestal toegaat.  

6 opmerkingen:

Elisabeth zei

Beste Abu,
Bedankt voor de informatie. Is ook bekend WAAROM de man die vrijgelaten was in de Shalit deal weer werd opgepakt?
Haaretz staat vol met commentaren als: Zie je wel, die onverbeterlijke terroristen beginnen gelijk weer met hun plannen om onschuldige Israelische burgers aan te vallen e.d. Maar is het bewijs voor dat idee niet vooral simpelweg het feit dat ze weer opgepakt worden? Maar ik begrijp dat jij ook niet alles te weten kunt komen.

Trees zei

Abu, ik kom net terug uit beit Omar, en heb daar veel mensen gesproken die me vertelden wat er gebeurt is. de begrafenis was net achter de rug ( yatta lig dicht bij beit Omar, hebron)Het leger kwam om die man te arresteren. Een van de jongens die daar stond zei iets tegen een soldaat, die soldaat zette vervolgens gelijk het geweer tegen het hoofd van die jongen aan, half zijn hoofd eraf geschoten, waarop de vriend van die jongen een mes pakte om die sldaat tegen te houden. Volgens de mensen die ik gesproken heb was het gewoon een standrechtelijke executie, en die jongen met dat mes reageerde in complete paniek. ZIjn toestand is ook kritiek, ligt dus in het ziekenhuis.

Abu Pessoptimist zei

Trees, bedankt, ik heb het bericht aangepast. Zie hierboven.

Abu Pessoptimist zei

Elisabeth, ik was je nog een antwoord schuldig. Ik weet niet echt waarom ex-gevangenen worden opgepakt. Israel meldt daar niets over, of vaagheden in de trant van dat ze hun oude politieke activiteiten weer hadden opgepakt, of zoiets. Maar eerlijk gezegd denk ik dat we de redenen wel kunnen raden: de bezettingsmachine moet arresteren en intimideren om de boel eronder te kunnen houden. Bezettingen zijn wat dat betreft allemaal hetzelfde, of het nu gaat om China in Tibet, de nazi's in Europa of de Israeli's op de Westoever, er zijn geen grote verschillen.

Gennadi zei

Dat is wat Ynet zegt over dit incident:

An IDF inquiry indicates that two teens ages 14 and 15 attacked the soldier, a medic, who was standing near Mahamra's house. One of them grabbed him while the other stabbed him in the neck. The two then started fleeing scene but the soldier soon regained his composure and responded by firing four shots at the two.
Het klinkt me veel geloofwaardiger dan verhaal van Trees. Of geloof jij altijd in alles wat anti-Israëlisch is?

Abu Pessoptimist zei

Dank Gennadi,
Ik weet dat je dit blog nogal eens leest, dus dan weet je wel beter dan dat ik alles zou geloven wat anti-Israelisch is. Ik probeer zo min mogelijk in valkuilen te trappen. Maar ik heb wel een grote mate van wantrouwen ten opzichte van dit soort 'onderzoeken' door het leger (waarbij alleen de militairen worden gehoord) en ten opzichte van de versie van de Israelische kranten (die alleen opschrijven wat de legerwoordvoerders hen voorspiegelen). Ik heb nu al meerdere malen meegemaakt dat de legerversie later wordt bijgesteld of zonder meer bullshit blijkt te zijn.
In dit geval is dat niet zo één, twee, drie duidelijk. Wel echter is duidelijk dat er - zoals veel vaker - twee totaal uiteenlopende versies zijn. Ook is duidelijk dat er - zoals eveneens vaker gebeurt - naar dit voorval geen fatsoenlijk onderzoek zal worden gedaan. Veel meer kan ik er niet over zeggen.
Overigens vind ik het dus op mijn beurt wel erg opmerkelijk dat je de versie waarin de Palestijn zonder aanleiding een soldaat steekt (wat in een dergelijke situatie ongeveer gelijkstaat aan zelfmoord) aannemelijker vindt dan dat de soldaat zonder aanleiding een Palestijn doodschiet (wat elke soldaat vrijwel 100% zeker op elk moment straffeloos kan doen).

11 maart 2012 19:29

Israel breekt met UNRWA en velt daarmee een doodvonnis voor Noord-Gaza

  Israel heeft maandag de samenwerking met UNRWA opgezegd. Op dezelfde dag had de chef van UNRWA, Lazzarini, ook gemeld dat er al twee maand...