maandag 2 juli 2012

Video: Israelische grenspolitie verkoopt negenjarige 'terrorist' in Hebron flinke schop


Grenspolitieman pakt negenjarig jongetje op (op 1.21 min.). Zijn collega komt even om de negenjarige terrorist een flinke schop te verkopen en loop dan weer weg.

Het programma van B'tselem om Palestijnen camera's te geven zodat de Israeli's nu en dan met eigen ogen kunnen zien hoe op de Westoever 'gewaakt wordt over Israels veiligheid', levert een redelijke oogst op. Zo nu en dan zijn er beelden van kolonisten-vrouwen in Hebron die andere vrouwen, Palestijnse natuurlijk, uitschelden voor hoer;  kolonisten die bejaarde Palestijnse herders in elkaar slaan; of wat jongere, militantere kolonisten die onder het toeziend oog van het leger het vuur openen op Palestijnse betogers, (waarbij dan soms - zoals zoals onlangs in en Palestijnse jongen in het hoofd wordt getroffen).
 De jongste aflevering laat zien hoe twee wakkere leden van de grenspolitie in Hebron een terrorist van negen jaar oud leren wie er er de baas is in die Palestijnse stad. De ene politieman grijpt het huilende jongetje vast, de andere geeft hem even een klinkende schop.
Palestijnen kennen deze beelden al tientallen jaren, Israeli's nog niet zo, geloof ik (al zal het waarschijnlijk niet gaan helpen, Israeli's, alle mensen eigenlijk, hebben een geweldig vermogen om hun ogen te sluiten teneinde dingen niet te zien als ze dat niet willen). Ik zelf heb al jaren geleden dergelijke dingen in het echt gezien. Het blijft schokkend.

18 opmerkingen:

Brechtje van Bergen zei

Walgelijk. De zelfgenoegzaamheid waarmee hij daarna zijn petje weer opzet. Op de een of andere manier vind ik dit nog veel enger dan soldaten die hun wapens gebruiken tegen demonstranten. Dan kun je nog denken dat ze zich onprettig voelen, bedreigd zelfs. Maar dit doet deze man volgens mij alleen maar omdat hij het lekker vindt. Hoe ziek ben je om een huilend kind te schoppen.

Anoniem zei

Allemaal propaganda volgens Esther( heb een glazen bol en denk dat die reactie gaat komen)
gr. Jose

Daniella zei

misschien voelde hij zich toch klote (sorry) Brechtje terwijl hij zijn petje weer opzet, hij heeft zelf misschien wel een zoontje van 9, je weet nooit wat er door iemand heengaat, en wat heeft het jochie gedaan dat ze zo boos zijn? heb jij een idee Abu? tergen de jongetjes de soldaten daar? allemaal begrijpelijk dat wel.Heel naar om te zien de superioriteit aan de ene kant en de absolute underdog.

Abu Pessoptimist zei

Tja, wat zal ik daar nu eens op zeggen, Daniella. Hebron is één van de meest zieke omgevingen die er zijn. Joden wonen midden in de stad en maken er het leven voor de Palestijnen onmogelijk. En nog irriteren die Palestijnen hen dagelijks, doordat ze er nog steeds zijn. Voor jongetje zoals dit geldt dat ook. Ze tergen soldaten en grenspolitiemannen doordat ze er zijn. En omdat ze niet Joods mogen ze worden geschopt en geslagen. Of desnoods doodgeschoten.

Ben zei

Wellicht ten overvloede, een deel uit een recent artikel in Times of Israel.

The United Nations special rapporteur on human rights in the West Bank and Gaza Strip (Richard Falk) launched a verbal attack on Israel and the international community on Monday, telling reporters in Geneva that the Jewish state’s treatment of Palestinians amounted to apartheid and that the world was conspiring to perpetuate settlements rather than settle the Israeli-Palestinian conflict….. “The international community is conspiring — maybe unwillingly — in a process that has no way of bringing justice to the people involved in this conflict,” Falk said, referring to the Palestinians. Bron:
http://www.timesofisrael.com/un-official-slams-israeli-apartheid-and-the-trick-of-the-peace-process/

Het past triest genoeg in een ontwikkeling daar, waarin een twee-staten oplossing minder en minder levensvatbaar is, en 'the facts on the ground' richting apartheidsstaat schuiven.Goodbye 'enige' democratische rechtstaat in het MO.

Esther zei

"En omdat ze niet Joods mogen ze worden geschopt en geslagen. Of desnoods doodgeschoten".

De Torah is geen jachtakte zoals de koran dat is voor moslims op Joden.

Overigens, om op dat stukje film terug te komen. Je ziet niet wat dat 'zielige jongetje' deed. Stenen gooien zoals zo vaak, of beter: altijd, om een ander te doden.

Trees zei

Daniella, ik weet dat je het goed meent, maar ik krijg een lichte irritatie van je commentaar. Dit gebeurt iedere dag hier. Ikzelf heb vaak genoeg gezien hoe Iisraeliche soldaten zomaar traangasgranaten afschieten op voetballende jochies, vrouwen beschieten, even lekker met hun geweer in iemand zijn rug porren bij een checkpoint, een oude dame die niet snel genoeg liep. Als deze soldaat zelf een zoon van 9 thuis had zitten, dan had hij dit niet gedaan. Ik vraag mezelf vaak af als ik het gedrag zie van die soldaten of ze zelf geen kind, oma, opa zus weet ik veel wat hebben. Het feit dat zij dit zo maar doen betekent dat ze de Palestijnen de-humaniseren.Dus niet meer als mensen zien.Mooi woord voor een afschuwelijk iets.Maar dat is mijn conclusie. En op jouw vraag wat het jochie gedaan heeft, om hun woede op te wekken kan ik je maar een antwoord geven. Het jochie heeft het lef gehad om als Palestijn geboren te worden, daarom hebben ze zo de pest aan hem en denken ze dat het totaal legaal is om dat jochie even bij zijn kladden te pakken.

Abu Pessoptimist zei

Esther,
Jij ziet wat niemand ziet, namelijk dat dat jongetje stenen gooide. Om te doden nog wel. (Hoe komt het dat je dat ziet als het niet te zien is? Omdat je aanneemt dat Palestijnen altijd met stenen gooien om te doden, zelfs al zijn ze negen, en ook als het niet te zien is??)
Jij bent waarschijnlijk ook de enige die vindt dat de grenspolitie negenjarige jongetjes mag schoppen. Tenminste als ze Palestijns zijn. Want Godbewaarme als hij een Joods jongetje zou schoppen.

Esther zei

Abu Pessoptimist zei..

Zei ik niet. Je suggereert weer van alles.
Ik heb kritiek op je opmerking dat IDF-soldaten niet-Joden mogen doden, terwijl het doden van niet-moslims blijkbaar de normaalste zaak is, is zelfs een 'goddelijk' gebod.

Op dat stukje film is niets te zien, niets wat vooraf ging en dus heb ik kritiek op alle opmerkingen als zou iemand zielig zijn en zou alles mogen.

Jij probeert steeds iemand iets in de mond te leggen of ergens van te betichten.

Daniella zei

Trees, ik had een artikel in mijn hoofd wat ik niet nagetrokken heb overigens, over een jonge Israelische soldaat die het voor gezien houd en bij de Palestijnen wil gaan wonen, hij is 23 en zijn familie snapt het, hij kan niet meer tegen het de humaniseren van de Palestijnen zoals jij het noemt. (Egypt Independent)Ik vind het namelijk ook heel erg zielig als mensen zo superieur geboren of gemaakt worden, kom daar maar eens van af, dan moet je vaak met alles breken, ik hoop dat deze video's kunnen bijdragen tot het bewust maken van onmenselijk gedrag en tot verandering.

Elisabeth de Boer zei

Toen in in de VS studeerde waren er elke week wel groepen Joodse jongeren (van de Hillel beweging geloof ik) die bij de kantine van de universiteit posteerden met borden met teksten als: "Stop inciting these children to kill" met daarbij een foto van een stenengooiend Palestijns jongetje.

Op een keer had ik er echt genoeg van en zei: Zou je niet op zijn minst de tekst veranderen in "Stop inciting these children to GET KILLED?". Want laten we wel wezen: De straten lagen nou niet bepaald bezaaid met Israelische soldaten die door stenengooiende kinderen (of volwassensen) waren gedood. Veel kinderen aan de andere kant worden wel door Israelische soldaten doodgeschoten en vervolging gebeurt daarna bijna nooit.

Oef, dat heb ik geweten... na die dag lieten ze me nooit meer met rust als ik er langs moest.

Het demoniseren van deze Palestijnse kinderen staat in sterk contrast met de sympathie waarop Zuid Afrikaanse kinderen konden rekenen in de tijd dat zij stenen gooiden naar soldaten van het Zuid Afrikaanse Aparheids regime. Ik kan me herinneren dat deze zogenaamde 'klipgooiers' in de jaren '80 in Nederlandse talkshows te gast waren, en hun kant van het verhaal konden vertellen.

Dat heb ik nog nooit zien gebeuren met Palestijnse kinderen. Daar kunnen een aantal redenen voor zijn: 1 De Afrikaanse kinderen spraken Engels en de Palestijnse mischien niet. 2 Er was vanwege het slavernij verleden e.d. een instinctieve sympathie voor zwarten die door blanken worden onderdrukt, en dat is er juist niet (ook weer door het verleden) bij mensen die door Joden worden onderdrukt. 3 Zuid Afrika liet die kinderen het land uit en liet hen na hun tour voor de Europese TV stations ook weer het land in en Israel niet.

Mr.johanyip zei

Hoewel ik ondertussen een aantal reacties van Esther heb gelezen, waar je je vraagtekens bij kunt zetten, heeft ze hier weldegelijk een punt. Er is niet bekend wat tot dit voorval heeft geleid, waardoor de beelden van geen betekenis zijn. Ik vraag mij ondertussen af waar Trees woonachtig is, aangezien zij deze beelden dagelijks schijnt te zien. Eigenlijk wordt in het algemeen gesuggereerd de de Israelische soldaten beesten zijn en dat ze bewust op zoek zijn naar dit soort activiteiten.....gaat een beetje ver lijkt mij.

Abu Pessoptimist zei

Mr Johanyip,
ik heb even geaarzeld of ik iemand met een dergelijke flauwe alias zou doorlaten. Voor deze keer dan.
U vindt kennelijk dat het gerechtvaardigd is een negenjarig jongetje en schop te geven als hij stenen heeft gegooid of iets anders heeft gedaan dat Israel verboden heeft.
Ik ben zo vrij daar anders over te denken. Ik denk niet dat het in het algemeen in beschaafde landen getolereerd zou worden. Hoe zou reageren als het uw zoontje was?

Los daarvan, lees hier het een en ander op deze blog over de medemenselijkheid van Israelische militairen of politie als het om Palestijnen gaat. U kunt daar wellicht wijzer van worden. Ik weet niet of ze actief uit zijn op dit soort activiteiten, wel is het zo dat er weinig remmen zijn als het erop aankomt en dat er volstrekt nooit sancties op staan.

Mr.johanyip zei

Ik denk niet dat mijn alias op zich iets te maken heeft met mijn reactie. Hoewel die ondertussen een jaar of 20 gebruikt wordt. U heeft zelf ook begrepen dat het schoppen van een negenjarig jongetje gerechtvaardigd is. Maar omdat we de voorgeschiedenis niet kennen, kunnen wij, hier niks over zeggen. Mocht de soldaat zijn geraakt door een steen, dan heeft hij zich behoorlijk ingehouden.

Abu Pessoptimist zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Elisabeth zei

"Mocht de soldaat zijn geraakt door een steen, dan heeft hij zich behoorlijk ingehouden."

U weet toch dat deze soldaat niets in Hebron te zoeken heeft en daar illegaal is omdat hij deel uit maakt van een bezettende macht die het leven van de Palestijnse bewoners van de stad totaal onleefbaar maakt? Mr. Johanyip, dat weet u toch?


Er is geen aanwijzing voor dat stenengooien, maar als het zo zou zijn is het zelfs zo dat dat jongetje in zijn recht staat als hij zich verzet tegen een bezettende legermacht. Dat weet u toch wel als jurist Mr.(?!) Johanyip?

Je kunt het beter omkeren:
"Mocht de soldaat zijn geraakt door een steen, dan heeft het jongetje zich behoorlijk ingehouden."

Abu Pessoptimist zei

Mr Johanyip,
Van de meeste mensen die hier komen onder allerlei namen weet ik wel zo'n beetje wie ze zijn. Alleen de mensen die tegen beter weten in Israel altijd gelijk geven schuilen achter phony aliassen. Dat u dat al 20 jaar doet maakt het er niet beter op.

Wat u zegt over dat jongetje is totale bullshit. Agenten mogen jongetjes van negen NOOIT schoppen. Wie dat niet heeft begrepen is niet goed bij zijn hoofd.

Anoniem zei

Hierbij reakties vanuit Israel.
http://theuglytruth.wordpress.com/2012/07/06/its-a-shame-they-didnt-kill-him-israelis-react-to-video-of-soldiers-kicking-palestinian-child/

Corrie

Israel breekt met UNRWA en velt daarmee een doodvonnis voor Noord-Gaza

  Israel heeft maandag de samenwerking met UNRWA opgezegd. Op dezelfde dag had de chef van UNRWA, Lazzarini, ook gemeld dat er al twee maand...